Suntem aici să te ajutăm să găsești ceea ce cauți.

Cum putem să te ajutăm?

  /  Evenimente   /  Emoțiile negative, cum le gestionăm?
Emoțiile Negative

Emoțiile negative, cum le gestionăm?

Emoțiile negative, precum rușinea, vinovăția, frica, furia, apatia etc. reprezintă una din cele mai mari provocări în mediul profesional și personal, acolo unde se întâlnesc mai mulți oameni și personalități diferite.

În cartea sa ”Power vs. Force”, doctorul psihiatru David R. Hawkins prezintă analiza costului energetic al emoțiilor corpului uman, întocmai ca o analiză financiară.
Prin realizarea unei hărți a nivelurilor de conștiință (gânduri, stări, emoții, comportamente), Hawkins atribuie fiecărui nivel de conștiință (cu stările emoționale corespunzătoare), o anumită valoare energetică, pe o scală de la 20 la 700-1000. Cea mai joasă valoare este atribuită sentimentului de rușine/vinovăție (20), iar cea mai înaltă valoare nivelului de pace.

De ce este important să acordăm atenție emoțiilor?

Este binecunoscut faptul că inteligența emoțională (cunoașterea și gestionarea emoțiilor), ne ajută în viața de zi cu zi în relații și în comunicarea cu ceilalți.
Cunoașterea emoțiilor ne ajută în drumul nostru de evoluție și dezvoltare personală și profesională. Atunci când privim viața dintr-o perspectivă constructivă, stările emoționale cresc niveulul de energie a corpului, imunitatea corpului este îmbunătățită (orice tip de emoție poate fi asociată cu o parte a corpului: furia – stomac, rușinea – zona pieptului, vinovația – zona ficatului etc).
Motivul pentru care folosesc acest instrument în ședințele de Coaching este tocmai pentru că emoțiile devin foarte palpabile și specifice în relație cu anumite zone ale corpului, spre deosebire de gânduri, care sunt fugitive și pot genera sute sau mii de alte gânduri.
Pentru a crește nivelul de conștiință sau percepția pe care o avem despre viață, este important să devenim conștienți de noi înșine (cunoaștere de sine). Conștiința de sine înseamnă că poți să identifici sentimentele și stările cu care te confrunți: tristețe, bucurie, iritare, supărare, etc. și să conștientizezi modul în care comportamentul tău se modifică în funcție de aceste stări și modul în care îi afectezi pe ceilalți.
În continuare, voi descrie instrumentul de cunoaștere a emoțiilor, pe care ni-l propune doctorul Hawkins, și voi construi câte o întrebare de Coaching pentru a conștientiza nevoia reală din spatele fiecărei emoții: de la rușine până la curaj.

Cum sunt descrise emoțiile în funcție de impactul lor asupra organismului?

Ruşinea (nivel 20) – Semnalele rușinii sunt:

– sentimente de inferioritate
– percepţie negativă a propriei persoane
– plecarea privirii
– dificultăţi în exprimare: blocaj al vocii
– tendinţe de autoexcludere

Identifică o situație de viață în care simți rușine. Apoi, caută opusul acestei emoții de rușine. De exemplu, ”Mi-e rușine să vorbesc în public” vs. ”Mă simt curajos după ce vorbesc în public”.

Vinovăţia (nivel 30) – Starea emoțională de învinovățire:

– generază remuşcări, autoincriminări, masochism
– sentimentul de devalorizare
– imagine de sine slabă
– neintegrare socială

Identifică o situație de viață în care simți sentimentul de vină. Cum poți să ieși din învinovățire? Căutând alternative. Ce ți-ai dori să spui persoanei care te face să te simți vinovat? ”Nu sunt de acord cu cererile tale”. ”Cererile tale mă deranjează”. ”Nu-mi place limbajul pe care îl folosești.”

Apatia (nivel 50) – percepția asupra vieții este lipsa de speranță, disperare şi sărăcie:

– starea asociată dependențelor și viciilor
– este starea care rezultă din credința ”Viața e grea!”
– sentimentul de inutilitate a vieţii
– dopamina și cortizolul sunt eliminate în exces în corp
– apatie sau indiferență afectivă, lipsa expresiilor faciale

Emoția de apatie ascunde în spate credința că ”Nu pot”. Vestea bună este că emoția ascunde și că ți-ai dori să poți, dar ți-e frică sau nu știi cum.

Odată ce identifici intenția reală din spatele emoției de apatie (aici de multe ori este necesar un ajutor din afară: Coach, terapeut, consilier), cea a dorinței ( de a schimba, de a face ceva diferit), deja nivelul de energie crește de la apatie la dorință (de la 50 la 125, conform Piramidei lui Hawkins).

Durerea (nivel 75)

De multe ori, nu ne permitem să simțim sau să exprimăm durerea, din cauza blocajelor de tipul ”Nu e bine să spui ce te doare”, ”Trebuie să fii puternic”. De fapt, emoția de durere, odată trăită, poate dura 20-30 minute, exact ca și cum te-ai lovi la picior și ai simți durerea aferentă. Frica de durere este cea care perpetuează această emoție, transformând-o în suferință.

O întrebare potrivită ar fi: Ce parte din mine este atașată de suferință: copilul, părintele sau adultul?

Frica (nivel 100)

De obicei, frica limitează acțiunea, încrederea în sine și ne reduce la o stare de blocaj. Tocmai de aceea, frica este emoția de bază din campaniile de manipulare, politice sau comerciale.
Frica în exces sau repetitivă reduce câmpul de conştienţă și duce la inacțiune: “am îngheţat de frică”.

O întrebare potrivită ar fi: Dacă nu aș simți frică în această situație, ce mi-aș dori să simt pentru a traversa situația respectivă? (furie, mândrie, curaj).

Dorinţa (nivel 125)

Aceast nivel de conștiință nu se confundă cu dorința de a atinge obiectivele, ci reprezintă dorința care naște dependențe (de bani, aprobare, putere, faimă).
Dorințele constante ascund, de fapt, o lipsă. Eliberarea de dorințe înseamnă să crezi că poți obține ceea ce îți dorești, fără să devii dependent de rezultate.

De exemplu, oamenii investesc foarte mult timp și energie în a-și crește încrederea în sine, în a demonstra ce pot, în a obține validarea celorlalți. Se simt încrezători atunci când au rezultate extraordinare, dar se simt devalorizați atunci când întâmpină un eșec.

Furia (nivel 150)

Furia poate ascunde o frustrare tocmai pentru că nu îți cunoști dorințele, nu ți-ai îndeplinit nevoile.
Deoarece această emoție de furie creşte cantitatea de adrenalină din organism, energia este mult mai ridicată decât în cazul celorlalte emoții negative (rușine, vinovăție, apatie, regret). Furia poate ascunde tocmai emoții mai joase ce nu sunt trăite la timp.
Furia ascunde și senzația de ”falsă putere” (explicația regimurilor totalitare).

O întrebare potrivită pentru a descoperi intenția reală din spatele furiei este: Ce pot face diferit următoarea dată pentru a nu mai ajunge în situația de frustrare (sau furie)?

Mândria (nivel 175)

Mândria este o emoție care odată alimentată crește încrederea în sine. Atunci când se ajunge la aroganță, poate vătăma relațiile cu ceilalți, ducând la lipsa de empatie și conexiune:
– are conotaţie pozitivă dacă nu atinge îngâmfarea
– predispune la exigenţă adresată celorlalţi, indiferenţă faţă de alte opinii
– poate duce la narcisism
– pierderea mândriei duce la ruşine
– aroganţă, despotism, infatuare
– îndepărtează omul de la experienţe emoţionale pozitive
– o falsă impresie a puterii

Un antidot bun al mândriei este sentimentul de recunoștință și bucurie. Aleg să mă simt bucuros că am obținut rezultatele dorite, decât să mă bat cu pumnul în piept.

Curajul (nivel 200)

Conform piramidei lui Hawkins, curajul este primul nivel al adevăratei puteri. Este nivelul unde începi să vezi viaţa ca pe ceva provocator în loc să o vezi ca pe ceva copleşitor. Începi să te responsabilizezi pentru dezvoltarea personală, evoluție, autocunoaștere, carieră, educație. Contribui la schimbare în familie, la locul de muncă, în societate:
– primul pas spre evoluţie
– conştientizarea adevăratei valori proprii
– acceptarea pierderilor
– asumarea eşecului
– este un nivel incitant, provocator, stimulator
– stima de sine şi percepţia imaginii de sine sunt în coordonate corecte

Cum să gestionezi emoțiile negative în viața personală și profesională?

emotiile negative

Pe 26 octombrie, ne întâlnim la Atelierul ”Piramida emoțiilor. Cum să gestionezi emoțiile negative în viața personală și profesională?”. Iată ce va cuprinde acest atelier:
✅ O parte teoretică: la finalul acestui atelier vei putea numi și conștientiza emoțiile negative în momentele tensionate din viața personală și profesională
✅ vei primi un instrument practic pe care îl poți folosi singur pentru a-ți măsura impactul emoțiilor: Piramida Emoțiilor
✅ vei experimenta impactul emoțiilor negative printr-un exercițiu de Group Coaching (Coaching Sistemic), care are ca scop îmbunătățirea empatiei, a comunicării și a relaționării cu ceilalți
Care sunt beneficiile participării la Atelierul ”Piramida emoțiilor. Cum să gestionezi emoțiile negative în viața personală și profesională?”
✅ dezvoltarea inteligenței emoționale și localizarea emoțiilor negative în relația cu harta corpului
✅ ce informații valoroase îți aduc emoțiile negative?
✅ cum poți redirecționa energia din emoții către îmbunătățirea
perfomanței la muncă, a motivației și atingerii obiectivelor personale și profesionale?
✅ vei afla despre Piramida Emoțiilor sau cum să-ți evaluezi consumul energetic (psihic și emoțional) din emoțiile negative
✅ vei afla cum să-ți gestionezi emoțiile negative în situații tensionate și/sau când oferi sau primești feedback la locul de muncă prin mindfulness și exerciții de respirație conștientă
✅ instrumentul Piramida Emoțiilor îți va arăta clar ce motivații stau în spatele comportamentului oamenilor și a emoțiilor lor
Pentru cine este recomandat Atelierul ”Piramida emoțiilor. Cum să gestionezi emoțiile negative în viața personală și profesională?”
✅ oricine vrea să-și îmbunătățească comunicarea și exprimarea emoțiilor în relațiile personale și profesionale
✅ manageri, lideri, antreprenori care interacționează în fiecare zi cu o comunitate, echipă sau grup
✅ oamenii de HR care vor un instrument care să evalueze potrivirea dintre personalitatea angajaților la recrutare și valorile organizației, echipei
✅ coachi, terapeuți, consilieri dezvoltare personală care vor un instrument care să-i ajute în procesele 1 la 1